"Odkryj tajemnice swoich rąk" - Ogólnopolski projekt edukacyjny
Ogólnopolska Innowacja „Odkryj tajemnice swoich rąk” autorstwa Anety Giczewskiej, do której przystąpiło nasze przedszkole jest odpowiedzią na pojawiające się problemy dzieci w zakresie sprawności motorycznych, zarówno w obrębie motoryki małej, jak i dużej. W ostatnim czasie dostrzegamy u dzieci w wieku przedszkolnym znaczne obniżenie sprawności manualnej rąk, czego objawem jest zbyt wolne tempo wykonywanych czynności, a także zbyt mała precyzja ruchów dłoni. Dzieci coraz częściej mają także problem z utrzymaniem prawidłowej pozycji siedzącej podczas prac stolikowych, co przekłada się na problem z koncentracją i niechęć do podejmowania zadań manipulacyjno-precyzyjnych. Biorąc to pod uwagę, wydaje się zasadne wprowadzenie szeregu nowych działań, metod i technik wpływających na poprawę wyżej wymienionych elementów w sposób najbardziej przyjazny dzieciom: w zabawie, w ruchu, poprzez doświadczanie i eksperymentowanie.
Innowacja ma na celu usprawnianie motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów rąk i zręczności, a także motoryki dużej w zakresie sprawności, koordynacji, równowagi.
Stworzona innowacja obejmuje wszystkie te aspekty. Zaproponowane aktywności w ramach innowacji pozytywnie wpłyną na wszech- stronny rozwój dziecka, a zdobyte podczas zajęć kompetencje i umiejętności motoryczne zostaną wykorzystane przez dziecko i pomogą mu odnieść sukces na wyższy szczeblach edukacji.
Proponowane zajęcia bazują na doskonaleniu podstawowych cech motorycznych, jak siła koordynacja, równowaga i zręczność oraz usprawnia- ją precyzyjne ruchy rąk, dłoni i palców. Wykorzystanie różnego rodzaju pomocy dydaktycznych oraz naturalnych przedmiotów o zróżnicowanej fakturze i konsystencji korzystnie wpływa na usprawnienie procesów integracji sensorycznej. Zaplanowane działania pobudzają kreatywność i aktywność własną dziecka, a także rozwijają jego zainteresowania.
Celem projektu jest także zaangażowanie rodziców do współpracy i zachęcenie ich do wykonywania wspólnie z dzieckiem dodatkowych zadań proponowanych przez nauczycieli.
CELE INNOWACJI
CEL GŁÓWNY:
- usprawnianie motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców,
- usprawnianie motorki dużej, kontroli posturalnej i koordynacji,
- rozbudzanie ciekawości poznawania własnego ciała, a zwłaszcza rąk i ich możliwości, oraz uwrażliwienie na potrzebę systematycznej aktywności ruchowej i zaszczepienie postawy prozdrowotnej,
- wspomaganie harmonijnego rozwoju dziecka.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
- kształtowanie i doskonalenie podstawowych zdolności motorycznych (siła, szybkość, równowaga, koordynacja),
- normalizacja napięcia mięśniowego,
- wzmacnianie stabilizacji centralnej oraz stabilizacji obręczy barkowej,
- wzmacnianie mięśni posturalnych odpowiedzialnych za prawidłową kontrolę postawy,
- poprawa umiejętności chwytnych rąk,
- rozwijanie sprawności dłoni i koordynacji oburęcznej,
- wspieranie prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego,
- rozwijanie zdolności manipulacyjnych i precyzyjnych ruchów rąk,
- wydłużenie zdolności koncentracji uwagi,
- poprawa wykonywania czynności samoobsługowych, m. in. posługiwania się sztućcami podczas jedzenia, ubierania, wiązania sznurowadeł, zapinania guzików oraz swobodnego posługiwania się przed- miotami codziennego użytku,
- rozwój kreatywności,
- stymulacja sensoryczna całego ciała i dłoni (stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna i dotykowa),
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie samodzielności i odpowiedzialności za wyniki własnej pracy,
- nauka aktywnego spędzania czasu wolnego,
- budzenie i wyzwalanie spontanicznej radości poprzez zabawę, doświadczanie i eksperymentowanie,
- rozwijanie wyobraźni, w tym wyobraźni przestrzennej,
- wzmocnienie poczucia własnej wartości,
- poznanie nowych zabaw.