Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

"Odkryj tajemnice swoich rąk" - Ogólnopolski projekt edukacyjny

Ogólnopolska Innowacja „Odkryj tajemnice swoich rąk” autorstwa Anety Giczewskiej, do której przystąpiło nasze przedszkole jest odpowiedzią na pojawiające się problemy dzieci w zakresie sprawności motorycznych, zarówno w obrębie motoryki małej, jak i dużej. W ostatnim czasie dostrzegamy u dzieci w wieku przedszkolnym znaczne obniżenie sprawności manualnej rąk, czego objawem jest zbyt wolne tempo wykonywanych czynności, a także zbyt mała precyzja ruchów dłoni. Dzieci coraz częściej mają także problem z utrzymaniem prawidłowej pozycji siedzącej podczas prac stolikowych, co przekłada się na problem z koncentracją i niechęć do podejmowania zadań manipulacyjno-precyzyjnych. Biorąc to pod uwagę, wydaje się zasadne wprowadzenie szeregu nowych działań, metod i technik wpływających na poprawę wyżej wymienionych elementów w sposób najbardziej przyjazny dzieciom: w zabawie, w ruchu, poprzez doświadczanie i eksperymentowanie.

Innowacja ma na celu usprawnianie motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów rąk i zręczności, a także motoryki dużej w zakresie sprawności, koordynacji, równowagi.

Stworzona innowacja obejmuje wszystkie te aspekty. Zaproponowane aktywności w ramach innowacji pozytywnie wpłyną na wszech- stronny rozwój dziecka, a zdobyte podczas zajęć kompetencje i umiejętności motoryczne zostaną wykorzystane przez dziecko i pomogą mu odnieść sukces na wyższy szczeblach edukacji.

Proponowane zajęcia bazują na doskonaleniu podstawowych cech motorycznych, jak siła koordynacja, równowaga i zręczność oraz usprawnia- ją precyzyjne ruchy rąk, dłoni i palców. Wykorzystanie różnego rodzaju pomocy dydaktycznych oraz naturalnych przedmiotów o zróżnicowanej fakturze i konsystencji korzystnie wpływa na usprawnienie procesów integracji sensorycznej. Zaplanowane działania pobudzają kreatywność i aktywność własną dziecka, a także rozwijają jego zainteresowania.

Celem projektu jest także zaangażowanie rodziców do współpracy i zachęcenie ich do wykonywania wspólnie z dzieckiem dodatkowych zadań proponowanych przez nauczycieli.

CELE INNOWACJI

CEL GŁÓWNY:

  • usprawnianie motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców,
  • usprawnianie motorki dużej, kontroli posturalnej i koordynacji,
  • rozbudzanie ciekawości poznawania własnego ciała, a zwłaszcza rąk i ich możliwości, oraz uwrażliwienie na potrzebę systematycznej aktywności ruchowej i zaszczepienie postawy prozdrowotnej,
  • wspomaganie harmonijnego rozwoju dziecka.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

  • kształtowanie i doskonalenie podstawowych zdolności motorycznych (siła, szybkość, równowaga, koordynacja),
  • normalizacja napięcia mięśniowego,
  • wzmacnianie stabilizacji centralnej oraz stabilizacji obręczy barkowej,
  • wzmacnianie mięśni posturalnych odpowiedzialnych za prawidłową kontrolę postawy,
  • poprawa umiejętności chwytnych rąk,
  • rozwijanie sprawności dłoni i koordynacji oburęcznej,
  • wspieranie prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego,
  • rozwijanie zdolności manipulacyjnych i precyzyjnych ruchów rąk,
  • wydłużenie zdolności koncentracji uwagi,
  • poprawa wykonywania czynności samoobsługowych, m. in. posługiwania się sztućcami podczas jedzenia, ubierania, wiązania sznurowadeł, zapinania guzików oraz swobodnego posługiwania się przed- miotami codziennego użytku,
  • rozwój kreatywności,
  • stymulacja sensoryczna całego ciała i dłoni (stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna i dotykowa),
  • doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
  • rozwijanie samodzielności i odpowiedzialności za wyniki własnej pracy,
  • nauka aktywnego spędzania czasu wolnego,
  • budzenie i wyzwalanie spontanicznej radości poprzez zabawę, doświadczanie  i eksperymentowanie,
  • rozwijanie wyobraźni, w tym wyobraźni przestrzennej,
  • wzmocnienie poczucia własnej wartości,
  • poznanie nowych zabaw.