Koncepcja pracy przedszkola
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NR 54 w Bielsku-Białej
Zabawa jest nauką, nauka jest zabawą.
Im więcej zabawy, tym więcej nauki.
Glenn Doman
WIZJA:
Nasze przedszkole to miejsce zabawy i bezpiecznego eksplorowania świata. Jest przyjazne dziecku, rodzicom i środowisku. Jesteśmy placówką nastawioną na szeroko rozumiany rozwój intelektualny, związany z kształceniem kompetencji kluczowych. Jesteśmy również placówką nastawioną na rozwój fizyczny i szeroko pojętą edukację prozdrowotną dzieci, realizującą innowację pedagogiczną w tym zakresie. Dążymy do tego, aby nasi wychowankowie osiągnęli gotowość szkolną, odnosili sukcesy w szkole, a także, aby byli przygotowani do radzenia sobie w stale zmieniającym się świecie poprzez umiejętne stosowanie posiadanej wiedzy przy wykorzystaniu swoich kompetencji.
MISJA PRZEDSZKOLA:
Ideą działania naszego przedszkola jest kształtowanie i rozwijanie kompetencji kluczowych dziecka w różnych formach edukacji przedszkolnej. Naszym celem jest wyposażenie dziecka w odpowiednią wiedzę, dostarczenie okazji, które pozwolą wyrobić w nim odpowiednie nawyki i zdobyć umiejętności praktyczne, a także umożliwią poprzez działanie kształtowanie odpowiednich postaw, koniecznych do przyszłego funkcjonowania w szkole oraz otaczającym świecie. Promujemy zdrowy i aktywny tryb życia. Nasze przedszkole zabiega o partnerstwo z rodziną w wychowaniu dziecka.
CELE:
- Wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dzieci zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i indywidualnymi możliwościami rozwojowymi.
- Dobre przygotowanie wszystkich dzieci do dalszego etapu kształcenia.
- Włączanie rodziców do procesu wychowawczo – dydaktycznego.
- Dbanie o zdrowie i prawidłowy rozwój fizyczny , społeczny oraz zdrowie emocjonalne dzieci.
- Rozwijanie sprawności ruchowej poprzez różnorodne metody i formy pracy, a także udział w dziecięcych zawodach sportowych.
- Kształtowanie u dzieci świadomej i czynnej postawy w dążeniu do zachowania zdrowia.
- Promowanie osiągnięć dzieci w środowisku lokalnym, we współpracy z wybranymi instytucjami i organizacjami środowiskowymi.
- Świadome i planowe rozwijanie kompetencji kluczowych.
ZADANIA WYNIKAJĄCE Z REALIZACJI INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ:
- Budowanie pozytywnego wizerunku przedszkola w środowisku, jako placówki promującej zdrowie.
- Kształtowanie świadomego uczestnictwa dzieci w działaniach prozdrowotnych poprzez różne formy aktywności ruchowej.
- Organizowanie dzieciom różnorodnej działalności, wzbogacającej ich wiedzę i doświadczenia prozdrowotne.
KIERUNKI REALIZACJI KONCEPCJI PRACY WYNIKAJĄCE Z REALIZACJI INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ:
- Promocja zdrowia.
- Rozwijanie zainteresowań sportem m.in. poprzez kontakt ze środowiskiem sportowym (sportowcy różnych dyscyplin, kluby, organizacje sportowe).
- Rozwijanie zainteresowań turystyką górską m.in. poprzez udział w rodzinnych rajdach oraz cyklicznych spotkaniach z ratownikami GOPR.
- Współpraca z rodzicami w zakresie kształtowania postaw prozdrowotnych m.in. poprzez organizowanie spotkań z lekarzami różnych specjalizacji, z ratownikami medycznymi, strażą miejską i policją.
GŁÓWNE KIERUNKI I ZADANIA REALIZACJI KONCEPCJI:
Kształtowanie kompetencji:
- matematycznych,
- cyfrowych
- związanych z umiejętnością uczenia się,
- związanych z porozumiewaniem się w języku ojczystym i języku obcym,
- społecznych i obywatelskich.
DZIECKO W NASZYM PRZEDSZKOLU m.in.:
- Jest akceptowane takie, jak jest.
- Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukcesu.
- Jest aktywne ruchowo i wie, jak dbać o swoje zdrowie.
- Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi, współpracować z innymi.
- Osiąga gotowość szkolną na wymaganym poziomie, gwarantującą z powodzeniem rozpoczęcie nauki w szkole.
RODZICE W NASZYM PRZEDSZKOLU:
- Otrzymują rzetelną i obiektywną informację o postępach i niepowodzeniach dziecka, a także fachową pomoc.
- Współpracują z nauczycielami.
- Aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola.
- Są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej i zarządzaniu placówką.
NAUCZYCIELE W NASZYM PRZEDSZKOLU:
- Są aktywni i twórczy, innowacyjni, zaangażowani w pracę placówki.
- Wspierają rozwój psychofizyczny dziecka.
- Współpracują z zespołem, rodzicami i środowiskiem.
- Stosują nowoczesne metody pracy, tworzą i realizują własne przedsięwzięcia, dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola.
- Doskonalą swoją wiedzę i umiejętności, podnoszą kwalifikacje zawodowe.
MODEL ABSOLWENTA NASZEGO PRZEDSZKOLA:
- Dojrzały społecznie, odporny emocjonalnie, zmotywowany do nauki – przygotowany do roli ucznia.
- Otwarty na świat języka pisanego i mówionego oraz komunikacji wykorzystujących alternatywne kanały przekazu i odbioru.
- Przygotowany do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.
- Ciekawy świata - wykorzystujący myślenie matematyczne w celu rozwiązywania problemów wynikających z codziennych sytuacji.
- Stopniowo i pod kontrolą wprowadzony w przestrzeń wirtualną.
- Wyposażony w kompetencje społeczne i obywatelskie.
- Świadomy konieczności dbania o swoje zdrowie i sprawność fizyczną.