"Magiczny świat sylab" - wprowadzenie do nauki czytania z wykorzystaniem elementów metody symultaniczno - sekwencyjnej.
Wychodząc naprzeciw zainteresowaniom już nawet najmłodszych przedszkolaków, a także mając na uwadze jak najlepsze przygotowanie naszych absolwentów do podjęcia nauki w szkole w naszym przedszkolu powstał projekt edukacyjny "Magiczny świat sylab".
Czytanie jest umiejętnością niezbędną do osiągania pozytywnych wyników w szkole, stanowi warunek do pełnego uczestnictwa w procesie kształcenia. Jest to niezwykle ważny aspekt warunkujący osiągnięcie sukcesów szkolnych. Ogrom materiału, jaki musi opanować dziecko, jest poważnym wyzwaniem. Uczniowie z trudnościami w czytaniu często nie rozwijają swych rzeczywistych możliwości między innymi z powodu niskiej samooceny. Nauka czytania jest więc zarówno celem, jak i środkiem do opanowania systemu językowego. Nauka czytania stymuluje także wszystkie inne funkcje poznawcze oraz kształtuje koncentrację i uwagę, a tym samym wyznacza przyszły sukces edukacyjny dziecka.
W metodzie symultaniczno-sekwencyjnej sylaba jest podstawową jednostką w procesie percepcji słuchowej, dlatego jest prymarnym elementem w nauce czytania. Sylaby, które dzieci poznają, pełnią funkcję wzorca służącego do odczytywania nowych wyrazów. Pierwszeństwo odczytywania sylab w różnych układach jest tezą podstawową wyżej wymienionej metody. W metodzie tej ćwiczenia ogólnorozwojowe są stałym i bardzo ważnym elementem. Przygotowują one dziecko do nauki czytania i pisania. Gotowość do nauki czytania i pisania nie jest stanem, na który wystarczy czekać, ale trzeba wykształcić go przez stworzenie dziecku warunków stymulujących jego rozwój. Metoda sylabowa opiera się na procedurze: „powtarzanie - rozumienie - nazywanie”. Ilość powtórzeń niezbędnych do opanowania umiejętności rozpoznawania samogłosek czy sylab jest sprawą indywidualną dla każdego dziecka i zależy od wielu czynników. Jednak strategia postępowania jest zawsze taka sama - aby przejść do poziomu wyższego niezbędne jest opanowanie niższego etapu. Bez spełnienia tego warunku nie można wdrażać nowego materiału. Dzieci poznają najpierw obraz graficzny konkretnych sylab, następnie tworzą i odczytują wyrazy, które tworzą dane sylaby. Następnie poznają kolejne sylaby i tworzą następne wyrazy, które są podstawą do odczytywania coraz bardziej złożonych zdań i treści.