Przejdź do treści Przejdź do menu

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie w ramach naszej strony internetowej korzystamy z plików cookies. Pliki cookies umożliwiają nam zapewnienie prawidłowego działania naszej strony internetowej oraz realizację jej funkcji.

Wykorzystywane w celu zapewnienia prawidłowego działania serwisu internetowego. Dzięki tym plikom nasz serwis internetowy jest wyświetlany prawidłowo oraz możesz z niego korzystać w bezpieczny sposób. Te pliki cookies są zawsze aktywne, chyba że zmodyfikujesz ustawienia swojej przeglądarki internetowej, co jednak może skutkować nieprawidłowym wyświetlaniem serwisu internetowego.

Co powinno nas niepokoić w rozwoju mowy przedszkolaka?

Po ukończeniu 2 roku życia:

  • dziecko nie wykonuje prostych poleceń, unika kontaktu wzrokowego
  • nie używa żadnego słowa odpowiedniego do danej sytuacji

Po ukończeniu 3 roku życia:

  • mowa dziecka jest uboga, a jej zrozumienie przysparza dorosłym wielu trudności
  • dziecko unika kontaktów słownych, chętniej posługuje się gestem
  • nie zna podstawowych słów dotyczących najbliższego otoczenia oraz tych związanych z wykonywaniem podstawowych czynności
  • obserwuje się wyraźne zaburzenia płynności wypowiedzi

Po ukończeniu 4 roku życia:

  • dziecko wypowiada tylko pojedyncze słowa lub proste zdania w sposób niegramatyczny, uzupełnia je gestem, bo inaczej są niezrozumiałe
  • nie zna podstawowych słów dotyczących rożnych, bliskich mu  obszarów tematycznych
  • wiele słów wypowiadanych jest nieprawidłowo
  • często obserwuje się powtarzanie sylab, wyrazów lub fragmentów zdań
  • widoczne są przeciągania głosek, pauzy, wysiłek i napięcie emocjonalne podczas mówienia

Po ukończeniu 5 roku życia:

  • dziecko nie wymawia prawidłowo wielu głosek
  • zniekształca wyrazy (opuszcza, przedstawia lub dodaje głoski)
  • struktury gramatyczne zdań są wyraźnie zaburzone
  • wypowiedzi są bardzo ubogie pod względem treści
  • występują zaburzenia płynności wypowiedzi
  • dziecko ma wyraźne trudności z rozumieniem dłuższych poleceń

W wieku 6-7 lat 

  • rozwój artykulacji tj. umiejętności wypowiadania głosek powinien być zakończony
  • wszystkie wyrazy dziecko powinno wypowiadać prawidłowo, a zdania budować poprawnie pod względem gramatycznym jak i logicznym. Wypowiedzi dziecka powinny być wielozdaniowe

Jeżeli dziecko rozpoczyna naukę szkolną mając nieprawidłową mowę, może podobne błędy jak w wymowie popełniać także w czytaniu i pisaniu (szczególnie w pisaniu ze słuchu)