Co powinno nas niepokoić w rozwoju mowy przedszkolaka?
Po ukończeniu 2 roku życia:
- dziecko nie wykonuje prostych poleceń, unika kontaktu wzrokowego
- nie używa żadnego słowa odpowiedniego do danej sytuacji
Po ukończeniu 3 roku życia:
- mowa dziecka jest uboga, a jej zrozumienie przysparza dorosłym wielu trudności
- dziecko unika kontaktów słownych, chętniej posługuje się gestem
- nie zna podstawowych słów dotyczących najbliższego otoczenia oraz tych związanych z wykonywaniem podstawowych czynności
- obserwuje się wyraźne zaburzenia płynności wypowiedzi
Po ukończeniu 4 roku życia:
- dziecko wypowiada tylko pojedyncze słowa lub proste zdania w sposób niegramatyczny, uzupełnia je gestem, bo inaczej są niezrozumiałe
- nie zna podstawowych słów dotyczących rożnych, bliskich mu obszarów tematycznych
- wiele słów wypowiadanych jest nieprawidłowo
- często obserwuje się powtarzanie sylab, wyrazów lub fragmentów zdań
- widoczne są przeciągania głosek, pauzy, wysiłek i napięcie emocjonalne podczas mówienia
Po ukończeniu 5 roku życia:
- dziecko nie wymawia prawidłowo wielu głosek
- zniekształca wyrazy (opuszcza, przedstawia lub dodaje głoski)
- struktury gramatyczne zdań są wyraźnie zaburzone
- wypowiedzi są bardzo ubogie pod względem treści
- występują zaburzenia płynności wypowiedzi
- dziecko ma wyraźne trudności z rozumieniem dłuższych poleceń
W wieku 6-7 lat
- rozwój artykulacji tj. umiejętności wypowiadania głosek powinien być zakończony
- wszystkie wyrazy dziecko powinno wypowiadać prawidłowo, a zdania budować poprawnie pod względem gramatycznym jak i logicznym. Wypowiedzi dziecka powinny być wielozdaniowe
Jeżeli dziecko rozpoczyna naukę szkolną mając nieprawidłową mowę, może podobne błędy jak w wymowie popełniać także w czytaniu i pisaniu (szczególnie w pisaniu ze słuchu)